319645
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Szkoła, Państwo, Społeczeństwo; t. 6)
Z treści: Redaktorzy: Wstęp s. 11-16; Puchowski Kazimierz, Żerko Józef: Profesor Lech Marian Mokrzecki - badacz dziejów nauki, kultur i oświaty s. 17-27; Doktorzy wypromowani przez Profesora Lecha Mokrzeckiego. Oprac. Paweł Śpica s. 28-31; Prof. Lech Mokrzecki - przebieg pracy zawodowej (1956-2015). Oprac. T. Maliszewski s. 42-43; Publikacje na temat Profesora Lecha Mokrzeckiego i Jego dorobku naukowego. Zestawił T. Maliszewski s. 44-48; Cz. 1. Historia - badanie - studiowanie - świadomość historyczna: Bartnicka Kalina: Jak studiować historię s. 51-76; Krawczyk Antoni: Formowanie się naukowej świadomości historycznej s. 86-97; Rulka Janusz: Kilka uwag o patriotyzmie, świadomości i polityce historycznej s. 98-117; Maternicki Jerzy: Studia historyczne na Uniwersytecie Lwowskim: kadra naukowo-dydaktyczna i organizacja (1892/1893-1913/1914) s. 118-136; Skórzyńska Izabela: Przeszłość jest gdzie indziej? O widowiskowym wymiarze obecności przeszłości w teraźniejszości s. 137-147; Cz. 2. Nauczyciele i twórcy kultur: Kujawska Maria: Nauczyciel to ten, który wie, jak uczyć! s. 151-165; Ślęczka Ryszard: Profesorowie Katedry Historii Oświaty i Wychowania i ich związek z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie s. 166-176; Listy Elżbiety Zawackiej do Ryszarda Wroczyńskiego (1957-1958, 1961). [Wyd.] Wiesław Theiss s. 177-204; Michalski Andrzej: Kadra i studenci szkół muzycznych w okresie stalinowskiego zniewolenia s. 219-244; Gorloff Elżbieta: Polityczne uwarunkowania reform systemu kształcenia nauczycieli szkół podstawowych w okresie PRL-u (na przykładzie rozwiązań z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku) s. 245-258; Pawelski Leszek: Dekada aktywności Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych s. 259-269; Żebrowski Jan: Janusz Korczak jako pedagog i obrońca praw dziecka s. 270-284; Sapia-Drewniak Eleonora: Obraz nauczyciela dorosłych na łamach "Oświaty Dorosłych" 1957-1990 s. 285-297; Cz. 3. W kręgu problemów edukacji w epoce staropolskiej: Bogucka Maria: Edukacja kobiet w świetle staropolskich poglądów pedagogicznych s. 309-312; Wróbel-Lipowa Krystyna: Edukacja dziewcząt z rodzin ziemiańskich w Rzeczypospolitej w XVIII wieku s. 313-323; Żołądź-Strzelczyk Dorota: Rola matki w opiece nad dzieckiem w nowożytnej myśli i praktyce pedagogicznej s. 324-337; Maliszewski Kazimierz: Program wychowania i wykształcenia Jana i Marka Sobieskich w świetle instrukcji ich ojca Jakuba s. 338-346; Taraszkiewicz Jacek: Rola i znaczenie książki w edukacji pijarskiej do czasu reformy z 1740 roku s. 347-361; Brodnicki M.: Recepcje edukacji przyrodniczej w Gimnazjum Akademickim i Towarzystwie Przyrodniczym w Gdańsku w XVIII wieku s. 362-375; Cz. 4. Polska myśl pedagogiczna i edukacja w XIX i XX wieku: Pelczar Roman: Realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w wiejskich i małomiasteczkowych szkołach ludowych Galicji w świetle literatury pamiętnikarskiej s. 379-396; Poznański Karol: Narodziny Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie w 1844 roku s. 397-415; Koźmian Danuta: Samuel Dickstein [1851-1939] jako organizator życia naukowego w Królestwie Polskim w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku s. 416-426; Rędziński Kazimierz: Towarzystwo Bratniej Pomocy studentów Wyższej Szkoły Rolniczej/Akademii Rolniczej w Dublanach (1856-1918) s. 427-448; Walasek Stefania: Próba oceny działalności oświatowej na ziemi wileńskiej w latach 1905-1939 s. 449-460; Winiarz Adam: Kultura fizyczna w koloniach polskich na Dalekim Wschodzie (1917-1949) s. 461-473; Ausz Mariusz, Bugajska-Więcławska Joanna: Zarys działalności edukacyjno-wychowawczej zakonu pijarów w Lidzie w latach 1927-1939 s. 474-495; Jakubiak K.: Polskie tradycje i koncepcje uspołecznienia edukacji i szkoły w XIX i XX wieku s. 496-505; Śpica P.: "Pomorska Września" - strajk szkolny dzieci polskich w Kasparusie w 1907 roku i jego konsekwencje dla mieszkańców wsi s. 506-522; Grzybowski R.: "Usuwanie religii ze szkoły, a Boga z serc młodzieży". Laicyzacja szkoły polskiej w latach 1957-1969 w świetle założeń programowych ówczesnego ruchu laickiego s. 523-541; Cz. 5. Z dziejów społecznych i działalności kulturalno-oświatowej: Wojdyło Witold: Rodzina jako podmiot spójności narodowej w myśli politycznej obozu narodowego w Drugiej Rzeczypospolitej s. 562-572; Burzyńska-Wentland Lidia: Kierunki działalności kulturalno-oświatowej Słupskiego Związku Ludności Pochodzenia Niemieckiego s. 573-585; Żerko Józef: Zakłady poprawcze w świetle prasy polskiej z lat 1945-1948 s. 586-594; Cz. 6. Z piórem i muzyką przez życie. Profesor Lech Mokrzecki. Rozmów z Jubilatem ciąg dalszy. Rozm. przepr. T. Maliszewski s. 599-637
Rec.: Michał Nowicki // Biul. Historii Wychowania. [Nr] 33. - 2015, 171-177.
Strefa uwag:
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Z treści: Redaktorzy: Wstęp s. 11-16; Puchowski Kazimierz, Żerko Józef: Profesor Lech Marian Mokrzecki - badacz dziejów nauki, kultur i oświaty s. 17-27; Doktorzy wypromowani przez Profesora Lecha Mokrzeckiego. Oprac. Paweł Śpica s. 28-31; Prof. Lech Mokrzecki - przebieg pracy zawodowej (1956-2015). Oprac. T. Maliszewski s. 42-43; Publikacje na temat Profesora Lecha Mokrzeckiego i Jego dorobku naukowego. Zestawił T. Maliszewski s. 44-48; Cz. 1. Historia - badanie - studiowanie - świadomość historyczna: Bartnicka Kalina: Jak studiować historię s. 51-76; Krawczyk Antoni: Formowanie się naukowej świadomości historycznej s. 86-97; Rulka Janusz: Kilka uwag o patriotyzmie, świadomości i polityce historycznej s. 98-117; Maternicki Jerzy: Studia historyczne na Uniwersytecie Lwowskim: kadra naukowo-dydaktyczna i organizacja (1892/1893-1913/1914) s. 118-136; Skórzyńska Izabela: Przeszłość jest gdzie indziej? O widowiskowym wymiarze obecności przeszłości w teraźniejszości s. 137-147; Cz. 2. Nauczyciele i twórcy kultur: Kujawska Maria: Nauczyciel to ten, który wie, jak uczyć! s. 151-165; Ślęczka Ryszard: Profesorowie Katedry Historii Oświaty i Wychowania i ich związek z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie s. 166-176; Listy Elżbiety Zawackiej do Ryszarda Wroczyńskiego (1957-1958, 1961). [Wyd.] Wiesław Theiss s. 177-204; Michalski Andrzej: Kadra i studenci szkół muzycznych w okresie stalinowskiego zniewolenia s. 219-244; Gorloff Elżbieta: Polityczne uwarunkowania reform systemu kształcenia nauczycieli szkół podstawowych w okresie PRL-u (na przykładzie rozwiązań z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku) s. 245-258; Pawelski Leszek: Dekada aktywności Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych s. 259-269; Żebrowski Jan: Janusz Korczak jako pedagog i obrońca praw dziecka s. 270-284; Sapia-Drewniak Eleonora: Obraz nauczyciela dorosłych na łamach "Oświaty Dorosłych" 1957-1990 s. 285-297; Cz. 3. W kręgu problemów edukacji w epoce staropolskiej: Bogucka Maria: Edukacja kobiet w świetle staropolskich poglądów pedagogicznych s. 309-312; Wróbel-Lipowa Krystyna: Edukacja dziewcząt z rodzin ziemiańskich w Rzeczypospolitej w XVIII wieku s. 313-323; Żołądź-Strzelczyk Dorota: Rola matki w opiece nad dzieckiem w nowożytnej myśli i praktyce pedagogicznej s. 324-337; Maliszewski Kazimierz: Program wychowania i wykształcenia Jana i Marka Sobieskich w świetle instrukcji ich ojca Jakuba s. 338-346; Taraszkiewicz Jacek: Rola i znaczenie książki w edukacji pijarskiej do czasu reformy z 1740 roku s. 347-361; Brodnicki M.: Recepcje edukacji przyrodniczej w Gimnazjum Akademickim i Towarzystwie Przyrodniczym w Gdańsku w XVIII wieku s. 362-375; Cz. 4. Polska myśl pedagogiczna i edukacja w XIX i XX wieku: Pelczar Roman: Realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w wiejskich i małomiasteczkowych szkołach ludowych Galicji w świetle literatury pamiętnikarskiej s. 379-396; Poznański Karol: Narodziny Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie w 1844 roku s. 397-415; Koźmian Danuta: Samuel Dickstein [1851-1939] jako organizator życia naukowego w Królestwie Polskim w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku s. 416-426; Rędziński Kazimierz: Towarzystwo Bratniej Pomocy studentów Wyższej Szkoły Rolniczej/Akademii Rolniczej w Dublanach (1856-1918) s. 427-448; Walasek Stefania: Próba oceny działalności oświatowej na ziemi wileńskiej w latach 1905-1939 s. 449-460; Winiarz Adam: Kultura fizyczna w koloniach polskich na Dalekim Wschodzie (1917-1949) s. 461-473; Ausz Mariusz, Bugajska-Więcławska Joanna: Zarys działalności edukacyjno-wychowawczej zakonu pijarów w Lidzie w latach 1927-1939 s. 474-495; Jakubiak K.: Polskie tradycje i koncepcje uspołecznienia edukacji i szkoły w XIX i XX wieku s. 496-505; Śpica P.: "Pomorska Września" - strajk szkolny dzieci polskich w Kasparusie w 1907 roku i jego konsekwencje dla mieszkańców wsi s. 506-522; Grzybowski R.: "Usuwanie religii ze szkoły, a Boga z serc młodzieży". Laicyzacja szkoły polskiej w latach 1957-1969 w świetle założeń programowych ówczesnego ruchu laickiego s. 523-541; Cz. 5. Z dziejów społecznych i działalności kulturalno-oświatowej: Wojdyło Witold: Rodzina jako podmiot spójności narodowej w myśli politycznej obozu narodowego w Drugiej Rzeczypospolitej s. 562-572; Burzyńska-Wentland Lidia: Kierunki działalności kulturalno-oświatowej Słupskiego Związku Ludności Pochodzenia Niemieckiego s. 573-585; Żerko Józef: Zakłady poprawcze w świetle prasy polskiej z lat 1945-1948 s. 586-594; Cz. 6. Z piórem i muzyką przez życie. Profesor Lech Mokrzecki. Rozmów z Jubilatem ciąg dalszy. Rozm. przepr. T. Maliszewski s. 599-637
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej