318938
Book
In basket
Lata 1963-2023.
Książka pod tytułem „Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu. Przemiany, wyobrażenia, rzeczywistość” jest próbą przedstawienia jednego z najstarszych, muzycznych festiwali w Polsce, jego wpływu na życie Polaków, a zwłaszcza na codzienność mieszkańców Opola i całego regionu.
Publikacja składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy, zatytułowany „Festiwal, festiwal – tłumy, rozmach, gwar” (będący cytatem z piosenki specjalnie skomponowanej na 3. KFPP przez Marka Sarta do tekstu Andrzeja Tylczyńskiego) poświęcony jest pojęciu czasu wolnego zarówno w PRL-u, jak i współcześnie. Kolejne podrozdziały: „Festiwale opolskie do roku 1989 i po 1989 roku” oraz „Premiery i Debiuty – koncerty konkursowe KFPP” dotyczą przebiegu imprezy, ukazując tło historyczne i aspekty związane ze współpracą z publicznym nadawcą, która rozpoczęła się już w czasie 2. KFPP.
Należy pamiętać, że KFPP jest imprezą o sześćdziesięcioletniej tradycji, zatem gdy inaugurowano przedsięwzięcie, w Polsce dostępny był wyłącznie jeden kanał telewizyjny, dlatego istotne było skonfrontowanie KFPP ze współczesnym zjawiskiem polaryzacji rynku medialnego, a co za tym idzie wskazanie, że zwłaszcza części konkursowe imprezy przestały być wydarzeniem wyjątkowym i są zaledwie jedną z wielu dostępnych propozycji na telewizyjnych kanałach i internetowych portalach. Liczne dowody na tę tezę można odnaleźć w części badawczej wydawnictwa, która jest wynikiem ośmioletnich analiz.
Ostatnia cześć książki pt. „Opole – stolica polskiej piosenki” dotyczy podłoża historycznego regionu i jego wpływu na powstanie KFPP, a także złożonego problemu tożsamości mieszkańców. Część prezentująca Opole z perspektywy historycznej w kontekście rozrywki, kultury i turystyki opisuje miasto zaopatrzone w niezbędne do ich funkcjonowania komponenty, a także aspekt funkcjonowania miasta jako „stolicy polskiej piosenki”. Hasło stało się swoistym symbolem miasta, wręcz reklamowym brandem, weszło do obiegu informacyjnego, bowiem przez wiele lat publicyści i dziennikarze powtarzając sentencję, usankcjonowali ją. Opole stało się corocznym miejscem spotkań branży muzycznej, należało zatem dokonać przeglądu relacji mieszkańców z artystami, a także miejsc, w których gwiazdy spędzały czas pomiędzy scenicznymi obowiązkami.
Wszystkie wcześniejsze wątki w książce prowadzą finalnie do utworzenia w Opolu Muzeum Polskiej Piosenki, którego działalność polega na gromadzeniu, katalogowaniu oraz udostępnianiu zbiorów dotyczących polskiej piosenki czyli niematerialnego dziedzictwa kulturowego i wskazania, że instytucja, choć ulokowana na Opolszczyźnie, ma ponadregionalny charakter.
Notes:
Summary, etc.
Lata 1963-2023.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again