318938
Article
In basket
Dot. nadreńskiej proweniencji witraży, ich losów po II wojnie światowej oraz włączenia do zbiorów muzeum.
Artykuł ma celu przedstawienie problematyki proweniencji artystycznej dwóch, czternastowiecznych kwater z przedstawieniami Bożego Narodzenia i ofiarowania Chrystusa w świątyni, które znajdują się w kolekcji Muzeum Architektury we Wrocławiu. Witraże te trafiły do wrocławskiego muzeum w wyniku ujawnionej w latach sześćdziesiątych XX w. „afery”, polegającej na niezgodnym z ówczesnym prawem obrotem dziełami sztuki. Według relacjonowanego w prasie dochodzenia, witraże (w tym cztery średniowieczne, jeden późniejszy) zostały zaoferowane do sprzedaży w 1966 r. przez osadnika wojskowego kapitana Edmunda Majewskiego. Paczki z witrażami zostały znalezione przez żołnierzy w maju 1945 r. w skrytce na strychu budynku zakładów drzewnych w Krobicy (niem. Krobsdorf) pod Mirskiem (niem. Friedeberg/Queis). Niewątpliwie wszystkie pochodziły z jednej, nieznanej kolekcji, ukrytej na Pogórzu Izerskim w czasie II wojny światowej. Interesujące z punktu widzenia badań proweniencyjnych nad wrocławskimi kolekcjami okoliczności odkrycia witraży w Mirsku nie są niestety pomocne w ustaleniu ich artystycznych źródeł.
Witraże o nieustalonym pochodzeniu wspomniano po raz pierwszy w informatorze o zbiorach wrocławskiego muzeum w 1975 r., a potem ponownie w wydaniu z roku 1989. W publikacjach tych nie podjęto się jednak określenia artystycznej proweniencji witraży. Lech Kalinowski i Helena Małkiewiczówna określili je jako dzieła z lat około 1300, stylistycznie powiązane z witrażami z lat około 1280 w Esslingen w Szwabii. Podobieństwa kwater w polskiej kolekcji do witraży w szwabskim Esslingen są jednak zbyt ogólnej natury, by doszukiwać się między tymi dziełami związków warsztatowych. Mimo to spostrzeżenie Kalinowskiego i Małkiewiczówny kieruje uwagę we właściwym kierunku: ku Nadrenii. W artykule postawiono tezę, że witraże we wrocławskiej kolekcji powstały w warsztacie górnoreńskim, na co wskazuje zarówno związek z tamtejszą tradycją okien Biblijnych, jak i styl. Analiza stylu prowadzi do wniosku, że witraże w Muzeum Architektury są pokrewne twórczości drugiego warsztatu kolegiaty we Fryburgu Bryzgowijskim, z drugiej fazy jego aktywności i powstały nie wcześniej niż około 1330 r., gdy wykonywano okna Kowali, Szewców oraz Tulenhauptów.
Notes:
Summary, etc.
Dot. nadreńskiej proweniencji witraży, ich losów po II wojnie światowej oraz włączenia do zbiorów muzeum.
Language note
Streszczenia w języku angielskim, francuskim i niemieckim.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again