Sorting
Form of Work
Książki
(20)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Author
Charkiewicz Jarosław
(5)
Dobrzyński Zbigniew
(2)
Baczyński Andrzej
(1)
Barańczuk Arkadiusz
(1)
Busłowska Lilla
(1)
Busłowski Andrzej
(1)
Charkiewicz Jarosław (1964- )
(1)
Chartkiewicz Jarosław
(1)
Charyło Andrzej
(1)
Dudra Stefan
(1)
Fedûkina Elena Vladimirovna
(1)
Henderson Joel
(1)
Laska Jan
(1)
Mironowicz Antoni (1959- )
(1)
Sawicki Doroteusz
(1)
Serafin (Amielczenkow) biskup
(1)
Serafin (Amielčenkov Vladimir Leonovič) biskup istrzański
(1)
Siemiatycki Jerzy
(1)
Sosna Grzegorz
(1)
Sławiński Piotr
(1)
Troc-Sosna Antonina
(1)
Urban Kazimierz
(1)
Warsonofiusz (biskup siemiatycki ; 1956- )
(1)
Year
2020 - 2025
(3)
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(6)
1990 - 1999
(1)
1980 - 1989
(1)
Time Period of Creation
2001-
(3)
Country
Poland
(20)
Language
Polish
(3)
English
(1)
Russian
(1)
Subject
Prawosławie
(2)
Architektura polska
(1)
Architektura sakralna
(1)
Autokefalia
(1)
Cerkwie
(1)
Chrześcijaństwo wschodnie
(1)
Cyryl Aleksandryjski, św
(1)
Dionizy (Konstanty Waledyński), metropolita warszawski i całej Polski
(1)
Fotografia krajoznawcza
(1)
Fotografia polska
(1)
Metropolia Kijowska (Patriarchat Konstantynopolitański)
(1)
Metropolia Kijowska (Rosyjski Kościół Prawosławny)
(1)
Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny
(1)
Sawa, metropolita Warszawy i całej Polski
(1)
Semeniuk Atanazy
(1)
Serafin (Ostroumov), św
(1)
Teolodzy prawosławni
(1)
Teologia prawosławna
(1)
Waledyński Konstanty zob. Dionizy, metropolita warszawski i całej Polski
(1)
Żeleźniakowicz Serafin
(1)
Subject: time
1001-1100
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
1901-2000
(2)
2001-
(2)
901-1000
(1)
Subject: place
Warszawa
(2)
Białoruś
(1)
Białostockie województwo
(1)
Białystok (woj. podlaskie ; okolice)
(1)
Jabłeczna, pow. bialski
(1)
Michałowo (woj. podlaskie, pow. białostocki, gm. Michałowo ; okolice)
(1)
Polska
(1)
Rosja
(1)
Sandomierz, woj. świętokrzyskie
(1)
Sokółka (woj. podlaskie ; okolice)
(1)
Warszawa; diecezja warszawsko-bielska
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(2)
Album
(1)
Domain
Religia i duchowość
(3)
Historia
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Kultura i sztuka
(1)
20 results Filter
No cover
Book
In basket
Z treści: [Zieniuk Jan]: XXV lat nauczania religii prawosławnej w szkole. Wywiad z dr. Janem Zieniukiem, dyrektorem Metropolii Prawosławnej ds. nauczania religii. [Rozm. przepr.] Andrzej Baczyński s. 8-13; Baczyński A.: Organizacja nauczania religii prawosławnej w latach 1990-2015 s. 14-28; Najważniejsze wydarzenia katechetyczne XXV lat nauczania religii Diecezji Warszawsko-Bielskiej. [Fotografie]. Oprac. Andrzej Busłowski s. 82-99
No cover
Book
In basket
No cover
Book
In basket
No cover
Book
In basket
Obrządek słowiański w dawnej Polsce. Cz. 2-3. - Warszawa : Warszawska Metropolia Prawosławna, 1989. - 390, nlb. 1, mapy; 391-537, nlb. 2, mapy ; 8˚.
No cover
Book
In basket
Prawosławni i grekokatolicy w dawnej Polsce. Cz. 1-2. - Warszawa : Warszawska Metropolia Prawosławna, 1992. - 199, nlb. 1, ilustr., mapy; 175, ilustr., mapy ; 8˚.
XII-XX w
Book
In basket
Cerkiew prawosławna w Polsce i jej droga do autokefalii / Antoni Mironowicz. - Warszawa : Warszawska Metropolia Prawosławna, 2023. - 160 stron : fotografie, ilustracje, mapy, portrety ; 21 cm.
Lata 988-1939.
W „Słowie wstępnym” do książki metropolita warszawski i całej Polski Sawa, odnosząc się do korzeni chrześcijaństwa na polskich ziemiach, pisze: „…nauka Chrystusa dotarła na ziemie polskie – do kraju Wiślan i Polan. Dotarła ona w znanym przez nich języku słowiańskim w połączeniu z obrządkiem bizantyjskim. Uczniowie świętych Cyryla i Metodego dokonali chrystianizacji południowych części obecnej Polski. Świadczy to też, że Prawosławie ze swoim obrządkiem bizantyjskim na ziemiach piastowskich nie jest elementem obcym. Jest ono rezultatem misji uczniów świętych Cyryla i Metodego”. Akcentując kolejne najważniejsze etapy historii Prawosławia w Polsce zwierzchnik Cerkwi prawosławnej w Polsce przechodzi do czasu po I wojnie światowej. Pisze on: „Odzyskanie przez Polskę niepodległości stało się okazją do rozpoczęcia starań Cerkwi i jej hierarchów o uzyskanie niezależności cerkiewnej – autokefalii. Rezultatem tego było nadanie polskiej Cerkwi przez patriarchat konstantynopolitański w dniu 13 listopada 1924 r. statusu autokefalii i uroczyste ogłoszenie go w katedrze metropolitalnej w Warszawie 17 września 1925 roku. Samodzielność tę uznały wszystkie Cerkiew lokalne, a Cerkiew rosyjska, będąc zniewolona przez komunistów, uznała ją dopiero w 1948 roku”. Na książkę składają się cztery rozdziały: I. Chrystianizacja ziem polskich przez uczniów świętych Cyryla i Metodego; II. Metropolia kijowska w jurysdykcji patriarchatu konstantynopolitańskiego w latach 988-1685; III. Na drodze ku samodzielności cerkiewnej; IV. U źródeł autokefalii 1924 roku. Kończy ją aneks i wykaz wybranej przez autora literatury. Zasadniczą część poprzedza z kolei „Wstęp”. Czytamy w nim m.in.: „Stulecie nadania autokefalii Cerkwi prawosławnej w Polsce jest doskonałą okazją do refleksji nad jej dziejami i miejscem w historii naszej państwowości. Historia chrześcijaństwa na ziemiach polskich ukazuje nam, że na jej terenie doszło do spotkania dwóch wielkich tradycji religijno-kulturowych: wschodniej (bizantyjsko-ruskiej) i zachodniej (łacińskiej). Już od końca IX w. wschodnie chrześcijaństwo było stałym elementem struktury wyznaniowej kraju, a w niektórych jego regionach religią dominującą. Wschodnia tradycja chrześcijańska zakorzeniła się we wszystkich formach życia ludności i wpłynęła na oblicze kulturowe mieszkańców państwa. W Polsce przez wiele stuleci Prawosławie nie było wyznaniem obcym, lecz własnym. W historii wielu narodów dawnej i współczesnej Rzeczypospolitej Prawosławie stanowiło ich podstawową religię, fundamentalny element ich świadomości, kształtujący rodzimą kulturę i tożsamość”. W swojej książce prof. Mironowicz akcentuje, że „Podstawowym wyznacznikiem, określającym sytuację prawną danej Cerkwi prawosławnej, jest jej statut wewnątrzcerkiewny. Niezależny status Cerkwi prawosławnej uzyskuje Cerkiew lokalna, funkcjonująca na terenie niezależnego państwa, kiedy dysponuje swoim potencjałem będącym w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby duszpasterskie. Wówczas Cerkiew staje się Cerkwią autokefaliczną, czyli samodzielną, z własnym zwierzchnikiem. Podstawowym atrybutem Cerkwi autokefalicznej jest jej dojrzałość eklezjalno-kanoniczna. Zasięg prawno-jurysdykcyjny oddziaływania Cerkwi autokefalicznej i jej uprawnienia odnoszą się do konkretnego regionu, państwa lub prowincji cerkiewnej. Autokefaliczność należy interpretować jako niezależność lokalną Cerkwi. Głowa Cerkwi – Jezus Chrystus łączy ją więzami duchowymi ze wszystkimi kanonicznymi prawosławnymi Cerkwiami lokalnymi. Jedność Cerkwi jest wyrazem wiary, wyraża się w jedności eucharystycznej i wzajemnym uznaniu. Autokefaliczność Cerkwi daje podstawę do swobodnego wyboru jej zwierzchników i hierarchii, kształtowania form dyscypliny cerkiewnej w stosunku do duchowieństwa i wiernych. Niezależność Cerkwi lokalnej nie oznacza braku wspólnotowego podejmowania decyzji istotnych w sprawie dogmatów wiary i dyscypliny Cerkwi”. W swoim opracowaniu autor wskazuje na najważniejsze etapy z dziejów Prawosławia w Polsce, które doprowadziły do uzyskania statusu Cerkwi niezależnej poczynając od czasów cyrylometodiańskich. W pracy wskazane zostały późniejsze losy Cerkwi prawosławnej w strukturze metropolii kijowskiej, podległej jurysdykcyjnie patriarchatowi konstantynopolitańskiemu. Nie pominięto też próby uzyskania autokefalicznego statusu Cerkwi lokalnej na ziemiach polsko-litewsko-ruskich w postaci powołania niezależnych metropolii: litewskiej i halickiej. Opis losów metropolii kijowskiej do 1686 r. pozwolił przedstawić dobre i tragiczne karty w jej dziejach, w tym konsekwencje wprowadzenia postanowień unii brzeskiej 1596 roku. Następnie autor przechodzi chronologicznie do czasów podjętej na Sejmie Wielkim próby reaktywowania niezależnej metropolii w 1791 r., co otwierało drogę ku statusowi Cerkwi autokefalicznej. Trzeci rozbiór Polski przekreślił te plany, a do idei autokefaliczności Cerkwi powrócono po uzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Ostatnia część opracowania przedstawia starania o autokefalię przez władze cerkiewne i państwowe ukończone uzyskaniem tomosu patriarszego 13 listopada 1924 roku. Prezentowana praca, w opinii autora, z którą nie sposób się nie zgodzić, pozwoli lepiej zrozumieć złożone czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, które doprowadziły do uzyskania autokefalii w 1924 roku. „Patriarszy akt niezależności wynikał nie tylko z posiadanych przez naszą Cerkiew wszystkich niezbędnych atrybutów do uzyskania statusu Cerkwi autokefalicznej, ale również z faktu, że Prawosławie od IX w. jest stałym elementem w strukturze wyznaniowej naszego kraju” – jak pisze autor kończąc „Wstęp”.
No cover
Book
In basket
No cover
Book
In basket
Wyd. 1 pt.: Hierarchia i kler Kościoła prawosławnego w granicach II Rzeczypospolitej i Polski powojennej w XIX-XXI wieku. Ryboły 2012
No cover
No cover
Book
In basket
No cover
Book
In basket
Wydano z okazji 70. rocznicy urodzin i 10. rocznicy wyboru Jego Eminencji Wielce Błogosławionego Sawy Matropolity Warszawskiego i całej Polski na zwierzchnika Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławego
No cover
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again