318938
Artykuł
W koszyku
Wojna, trauma i edukacja : Pamięć o II wojnie światowej jako wyzwanie pedagogiczne / Piotr Kostyło. W: Wojna i Pamięć : czasopismo Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Nr 5 (2023), s. 14-42.
Przedstawiony problem badawczy dotyczy II wojny światowej jako źródła wielopokoleniowych traum oraz przedmiotu naucza- nia i uczenia się. Tezą tekstu jest potrzeba wzmocnienia indy- widualnej pamięci o wojnie u żyjących jeszcze ofiar, a także ich potomków. Punktem wyjścia jest Bergsonowska koncepcja czasu przeżywanego. W ujęciu tym teraźniejszość zawiera w sobie całą przeszłość. Tym samym z pokolenia na pokolenie przekazywane są traumy wojenne, o czym jest mowa w drugiej części artykułu. W trzeciej zaś przedstawiono polskie badania, które mogły zapo- czątkować proces przezwyciężania wojennych traum – nie stało się tak jednak z powodów ideologicznych. Artykuł kończą sugestie co do kierunków rozwijania edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej, uwzględniające empatyczne otwieranie się na do- świadczenia II wojny światowej. Całość rozważań stanowi punkt wyjścia dla budowania pedagogiki indywidualnego świadectwa.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej