318906
Artykuł
E-book
W koszyku
Streszczenie: Celem artykułu jest omówienie ram transformacji polskiej polityki w kontekście edukacji o Holokauście w Polsce, na przykładzie Auschwitz w aspekcie tzw. przełomu historycznego, jakim było podniesienie żelaznej kurtyny. Politykę analizuje się poprzez kategorie odnoszące się do pamięci społecznej, jej związku z historią, miejsc pamięci i ich zastosowania w polityce w dwóch systemach politycznych: totalitaryzmie w postaci socjalizmu i demokracji. Artykuł ukazuje polską politykę pamięci w kontekście tego zagadnienia jako, po pierwsze, równoznaczną z polityką pamięci bloku wschodniego pod przywództwem ZSRR i przełomu, jaki nastąpił po zwycięstwie bloku zachodniego pod przywództwem ZSRR. Stany Zjednoczone, które zmieniły polską politykę. Stany Zjednoczone przywiązują także dużą wagę do edukacji o Holokauście, czego dowodem jest lokalizacja jednego z największych i najbardziej znanych Muzeum Pamięci Holokaustu, na równi z Muzeum Pamięci Auschwitz i Yad Vashem. W artykule zarysowano także amerykańską politykę pamięci w kontekście Holokaustu, próbując odpowiedzieć na pytanie, czy Polska może wyciągnąć wnioski z tej polityki. Podstawą pracy jest wizyta autora w United States Holocaust Memorial Museum ufundowana dzięki grantowi Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego na działalność badawczą oraz dane udostępnione przez Jeffreya Cartera, Management Officer & Institutional Archivist.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej